Monday, November 26, 2018

ULASAN VIDEO YOUTUBE BERKAITAN MASALAH TINGKAH LAKU


Video ini memaparkan tentang masalah tingkah laku remaja pada masa kini yang berlaku di kebanyakkan sekolah menengah mahupun sekolah rendah. Masalah tingkah laku remaja ini merujuk kepada tindak laku yang memberi masalah kepada masyarakat, keluarga dan negara serta mengganggu hak asasi. Masalah ini perlu diambil tindakan segera kerana jika tidak, masalah ini akan semakin teruk dan berleluasa dalam kalangan pelajar sekolah. Antara tingkah laku negatif dalam kalangan pelajar sekolah adalah seperti gengsterisme, buli, mencuri, menipu, merosakkan harta benda dan jenayah juvana.Tingkah laku seperti ini memberi ancaman kepada diri sendiri, masyarakat serta warga sekolah. Tingkah laku buli adalah tingkah laku memeras ugut, menghina, mengejek, memukul, dan memaki yang mengundang ancaman fizikal atau mental seseorang mangsa buli tersebut. Masalah buli ini sering berlaku antara pelajar senior dengan junior atau pelajar yang pendiam. Golongan ini sering menjadi sasaran buli oleh mereka. Jika tingkah laku buli ini semakin teruk ia akan mengakibatkan masalah fizikal dan mental kepada mangsa buli. Dia akan merasa takut untuk datang ke sekolah disebabkan ancaman dari pembuli tersebut. 

Antara faktor yang menyebabkan berlakunya masalah tingkah laku adalah pelajar tidak dapat mengawal perasaan marah dalam mereka dan menyebabkan mereka melepaskan kemarahan dengan melakukan perkara yang menyebabkan masalah di sekolah seperti masalah buli ini. Seharusnya pelajar perlu bijak dalam mengawal emosi agar mereka tidak melepaskan kemarahan kepada orang yang tidak sepatutnya. Terdapat 3 cara untuk mengawal kemarahan pelajar iaitu meluahkan perasaan marah kepada kawan yang dipercayai dan selesa untuk menceritakan masalah peribadi yang dihadapi oleh pelajar. Dengan cara ini pelajar tidak memendam kemarahan seorang diri dan menimbulkan kemurungan yang menyebabkan gangguan kepada mereka.

No comments:

Post a Comment

8.0 RUMUSAN

Masalah disiplin di kalangan pelajar sekali lagi menyentak perhatian seluruh rakyat Malaysia. Umumnya, guru-guru disiplin di sekolah barang...